Vanredno poslovanje: Uredbe i odluke državnih organa

Vanredna situacija izazvana razvojem epidemije korona virusa značajno utiče na funkcionisanje privrede u Srbiji. Udruženje mladih privrednika Srbije će u predstojećem periodu nastojati da vam pomogne da budete u toku sa svim aktuelnostima i izmenama koje utiču na privredni život u našoj zemlji.

U daljem tekstu možete se upoznati sa do sada donetim uredbama i odlukama u vezi sa omogućavanjem lakšeg funkcionisanja privrede u datim okolnostima.

Uredba o organizovanju rada poslodavaca u skladu sa propisanim merama za vreme vanrednog stanja.

Zajedno sa Uredbom o merama za vreme vanrednog stanja, u Službenom glasniku RS je 15. marta objavljena Uredba o organizovanju rada poslodavaca u skladu sa propisanim merama za vreme vanrednog stanja. Uredbom se predviđa da je u tokom trajanja vanrednog stanja poslodavac dužan da:

  • Omogući zaposlenima da rade od kuće ili na daljinu, ako je to u skladu s opštim aktom i ugovorom o radu; ukoliko to nije slučaj, rad izvan radnih prostorija može se definisati i rešenjem,
  • Ukoliko nije moguće da zaposleni vrše svoju delatnost izvan radnih prostorija, obezbedi rad u smenama, održavanje poslovnih sastanaka elektronskim putem i odloži poslovna putovanja u zemlji i inostranstvu,
  • Osigura da su u radnom prostoru higijenski uslovi dobri i obezbedi zaštitnu opremu za radnike koji dolaze u kontakt s klijentima.

Odluka Narodne banke Srbije

Kako bi se otežane okolnosti za rad što manje odrazile na finansijsku stabilnost i živote građana, Narodna banka Srbije je 17. marta donela Odluku o privremenim merama za očuvanje stabilnosti finansijskog sistema. Ovom odlukom banka se obavezuje da dužnicima ponudi zastoj u otplati obaveza (moratorijum), bez prava na obračunavanje zatezne kamate tokom trajanja vanrednog stanja ili zahtevanja bilo kakve naknade troškova od dužnika.

Privredna komora Srbije

Sprovođenju aktivnosti koje za cilj imaju suzbijanje negativnih efekata po privredu, posvetila se i Privredna komora Srbije koja je do sada preduzela niz koraka kako bi se privredni život u predstojećem periodu odvijao bez većih smetnji:

  • – Otvoren je info servis koji će zainteresovanim privrednicima biti dostupan 24 časa dnevno, 7 dana u nedelji i kome možete pristupiti putem sledećeg linka: https://pks.rs/strana/covid-19-info-servis-za-privredu,
  • Formirane su krizne grupe za saradnju pri sektorima ključnim u ovom trenutku; trgovinu-pitanja snabdevanja i distribucije, farmaceutsku i hemijsku industriju- medicinska oprema i dezinfekciona sredstva, hotelijerstvo i bankarstvo,
  • Kontinuirano se održavaju sastanci sa članicama i državnim organima i traže rešenja za različite probleme sa kojima se trenutno privreda suočava poput pitanja snabdevanja, transporta. U toku je i priprema nacrta predloga za sistemsku podršku privredi u smislu regulisanja povraćaja pri upućivanju zaposlenih na “prinudni odmor” i odlaganja plaćanja poreskih obaveza i kredita.
  • Zbog uvođenja zabrane kretanja u periodu od 20h do 5h, Privredna komora Srbije u narednom periodu neće izdavati dozvole kompanijama koje u ovom periodu imaju potrebu za angažovanjem zaposlenih. Kompanije bi trebalo da na e-mail adresu Ministarstva privrede vanrednostanje@privreda.gov.rs pošalju popunjenu obrazac-tabelu sa podacima zaposlenih za čijim radom u noćnoj smeni postoji potreba. Obrazac možete naći na linku: https://pks.rs/vesti/hitno-obavestenje-2434

U narednim danima možemo očekivati još novih uredbi kojima će se dodatno regulisati način poslovanja, kao i podrška državnih organa privredi i privrednicima. UMPS nastavlja da piše na ovu temu i informiše mlade privrednike o merama koje utiču na njihovo poslovanje.