Vanredno poslovanje: 8 saveta za poslovanje tokom vanrednog stanja

Radi prevencije širenja koronavirusa, Vlada Republike Srbije donela je mere kojima se poslodavci pozivaju da smanje obim rada u pojedinim sektorima i zaposlenima daju mogućnost rada od kuće. Ove mere, zajedno sa globalnim usporavanjem privrednih aktivnosti, predstavljaju veliki izazov za preduzetnike. Razumljivo, mnogi privrednici trenutno strahuju i za budućnost njihovih preduzeća usled krize koja je zadesila svet.

Nivo osetljivosti preduzetnika se razlikuje od sektora do sektora, a najviše su svakako pogođene uslužne delatnosti, zanatlije, turizam i slična preduzeća koja zbog propisanih mera moraju u potpunosti obustaviti svoje poslovanje. Predstavnici preduzetnika iz ovih sektora očekuju pomoć države, a UMPS će pisati o merama kada budu donete.

Kao Udruženje mladih privrednika apelujemo na državne organe da prepoznaju značaj privatnog sektora, naročito mikro, malih i srednjih preduzeća, kao jednih od nosilaca srpske ekonomije i sa velikom pažnjom razmotre predloge sindikata, udruženja i drugih relevantnih predstavnika privrede i zaposlenih. Svakako da to nije lako, ali smo sigurni da neka preduzeća mogu nastaviti sa svojim radom sa nešto izmenjenim, možda inovativnijim modelom.

Ovo su neke od ideja koje vam mogu pomoći da prebrodite krizu:

1. Pređite na rad od kuće

Mada za neke sektore ovo nije moguće ili nije inače praktikovano, u trenutnoj situaciji postaje neophodno pronaći nove modele rada. Na internetu postoji mnogo opcija za online sastanke i saradnju, a ICT HUB će tokom trajanja vanrednog stanja održavati online obuke o korišćenju ovih servisa.

2. Online prodaja:

S obzirom na to da odlazak u kupovinu trenutno predstavlja izlaganje velikom riziku i da je kretanje stanovništva ograničeno, pravi je trenutak da svojim kupcima pružite opciju online kupovine. Na taj način čuvate i zaposlene i kupce, a vaš biznis nastavlja sa radom. UMPS je tu da vam pruži podršku u ovom procesu. Ukoliko ste mladi preduzetnik i imate pitanja ili potrebe za partnerima za ovakav korak, kontaktirajte nas.

3. Razgovarajte sa svojim zakupodavcima:

Dosadašnje iskustvo naših članova pokazalo je da preduzeća koja iznajmljuju svoj radni prostor mogu dogovoriti sa svojim zakupodavcima alternativne modele izadavanja prostora. Pokušajte da razgovarate sa svojim zakupodavcima, ili izađite u susret onima koji od Vas izdaju prostor.

4. Održavajte kontakt sa zaposlenima i uključite ih u pronalaženje rešenja:

Važno je da u ovakvim trenucima ostanete u kontaktu sa zaposlenima i imate iskren odnos. Važno je sačuvati osećaj pripadnosti firmi i osigurati produktivnost prilikom rada od kuće. Ukoliko situacija negativno utiče na vaš promet, pokušajte da u dogovoru sa zaposlenima pronađete model koji može umanjiti negativne efekte krize po sve vas. Na kraju krajeva, važno je zapamtiti da firmu čini tim koji je vodi i da taj tim treba da opstane i kada se kriza završi. I poslodavci i zaposleni malih i srednjih preduzeća suočavaju se sa istim problemima, stoga obe strane moraju imati razumevanja i podrške.

5. Iskoristite ovu priliku da inovirate svoj proizvod/uslugu:

Sigurno ste do sada više puta razmišljali o uvođenju nekih promena, ali konstantno čekate “pravi trenutak”. Situacije kao ova, često nas podsete da taj savršeni tajming zapravo i ne postoji, te da je pravi trenutak jedino sada. Upravo zbog toga, vreme je da sve ideje koje već dugo gomilate pretvorite u delo. Istražite nove alate za poslovanje, kako Vaše kolege iz branše prilagođavaju svoje poslovanje ovoj situaciji u svetu, i slično.

6. Nastavite komunikaciju sa klijentima i dobavljačima:

Mnoge uslužne delatnosti, agencije, zanatske radnje i druga slična preduzeća nalaze se u izazovnoj situaciji s obzirom da mnogi klijenti otkazuju prethodno zakazane poslove. Ovo je još jedna situacija u kojoj pre svega treba imati razumevanja jer se svi nalaze u sličnom problemu i pokušavaju da smanje rashode. Budite spremni da dosadašnje modele saradnje prilagodite situaciji tako da ostanu prihvatljivi za klijente.

Ukoliko trenutno nema poslovanja sa klijentima važno je ne zaboraviti da su vaši klijenti pre krize i klijenti nakon nje. Održavajte kontakt sa njima, pružite im nekakav online sadržaj iz svoje oblasti poput objava na društvenim mrežama, newsletter-a, webinara, online konsultacija ili ih jednostavno pitajte kako su.

Ukoliko pak idalje poslujete u smanjenom kapacitetu, nastavite da sarađujete sa svojim dobavljačima barem delom jer se saradnja nastavlja i nakon vanrednog stanja. Dobri odnosi su od ključnog značaja za dalje poslovanje.

7. Zaštitite zaposlene:

Ukoliko jednostavno nije moguće da na bilo koji od predloženih načina preselite svoje poslovanje iz objekata u kojima uobičajeno poslujete, potrudite se da svi vaši zaposleni imaju adekvatnu zaštitu prilikom obavljanja delatnosti i da su uslovi u kojima rade u skladu sa preporukama nadležnih organa. Radnici čine važan faktor uspeha firme, mislite u svakom trenutku o njihovoj bezbednosti.

8. Pripremite se za oporavak:

Ipak, na kraju u nekim industrijama tokom vanredne situacije poslovanje neće biti uopšte moguće. Ako se i vi nađete u sličnoj situaciji, možete dok strpljivo čekate da se situacija stabilizuje spremiti “plan B”. Dobro se pripremite za normalizaciju stanja kada ćete moći ponovo da uzletite.

Iako svesni ozbiljnosti ove situacije, verujemo da će mladi privrednici imati ključnu ulogu u oporavku srpske privrede. Mladi privrednici će biti ti koji treba da pokrenu novi talas preduzetništva i ekonomskog rasta i baš zato je važno da period pred nama iskoristimo za traženje inovativnih rešenja za probleme svih preduzetnika i pomognemo ugroženima da kraj krize dočekaju na nogama. Ako su nam mogućnosti trenutno ograničene, ne znači da su nam ruke vezane – solidarnost i kreativnost tokom krize mogu dovesti do bržeg i lakšeg oporavka po izlasku iz iste.

UMPS stoji na raspolaganju svim mladim privrednicima za savete, pitanja, sugestije i bilo koju drugu vrstu pomoći. Ukoliko imate predlog kako Vaše preduzeće može doprineti lakšem i bržem rešavanju krize pred nama ili kako država može pomoći Vama, molimo Vas da nam pišete, a mi ćemo osigurati da Vaše inicijative dođu do relevantnih aktera.

Podsećamo Vas da brinete o sebi i drugima, i ostanete kod kuće. UMPS prebacuje sve svoje aktivnosti online, tako da se edukacija o preduzetništvu nastavlja – prijavite se za naš webinar o B2B marketingu i strategiji prodaje.